Ik neem je mee: Samos

Natuurlijk. Ik hou van op vakantie gaan. Het zonnetje, helder water en de sfeer in bepaalde landen. De levende wezens in de zee vind ik op mijn beurt dan weer iets minder gezellig. Je zal mij dan ook nooit dieper dan de enkels in de grote blauwe vinden. Dacht ik.

Niets is minder waar. Zo was ik op Samos. Een van de mooie eilandjes die Griekenland rijk is en die het land verbindt met Turkije. Je kunt praktisch zwaaien naar de mensen in Kusadasi. Of steentjes ketsen. Wat je wil.

Ik laat graag mensen meegenieten en zal jullie dan ook de must-sees van Samos niet onthouden.

1. Klima Paradise resort

Het is misschien kleinschalig en niet het meest luxe wat ik ooit heb ervaren. Maar met dit appartementencomplex hoef je daar echt niet om te malen. De manager wil oprecht dat je een leuke tijd hebt en doet daar dan ook zijn best voor. En ontbijten aan het strand in alle rust, dat is toch alleen maar genieten? Het is overigens sowieso alsof je je bevindt op een privéstrand zo rustig. Puntje van kritiek -en dan hang ik effe de azijnpisser uit, want je moet niet zeiken als je op vakantie bent in zo’n tof land-, maar dit is op bijna heel Samos het geval: je hebt zeker surfschoenen nodig. Want, kiezelstrand. Wat zeg ik? Je kunt ze gerust keien noemen.

Ze ownen een boot waar je gebruik van mag maken tegen betaling. Voor dat geld krijg je er een schipper bij, eten, drinken en top plekjes om even te zwemmen of te chillen in de zon. Je betaalt honderd euro, maar dan zit je niet op een boot met zestig andere zwetende toeristen. Ik heb het beide een keer gedaan en ik kies toch echt voor een privé boot dus, doei honderd euro.

2. Pythagorio

Dit plaatsje heeft iets meer geschiedenis. En ik hoor je denken en ik bevestig meteen je grootste angst op de middelbare school in combinatie met wiskunde: de stelling van Pythagoras. De filosoof is op Samos geboren en het is het drukste stadje op het hele eiland. Aan de boulevard liggen tal van restaurantjes gevestigd en ik geef je een tip; als een restaurant plaatjes heeft met het eten dat zij serveren, DOE HET NIET. Wel kan ik je met een gerust hart vertellen waar je wél aan kan schuiven.

Zo hebben we Elia. Een restaurant waar je echt alles kan eten. Ik had een zalmfilet van de grill en man, ik had mijn bord nog opgegeten als dat kon. Je moet alleen geen haast hebben want van glazen bijvullen hebben ze niet gehoord. Wel kreeg ik daarom mijn dessert voor niks, noppes nada. Gewoon omdat ik zo lang moest wachten op mijn drankje. Kijk, ze weten wel van wanten als het gaat om goede service. Oh ja, en had ik het al over het uitzicht gehad? Kortom, dit is één van de drie restaurants die niet met plaatjes in hun menu werken. Juist die moet je hebben.

Voor een snelle hap móet je echt bij Garlic zijn. De gyros daar is top en je kunt ervoor kiezen die shit in een pita te laten proppen of op een broodje. Ik nam de pita met kip gyros en ik at mijn vingers erbij op. Een colaatje on the side om het af te maken en om de prijs lach ik met mijn handen op mijn buik. Voor een schamele 8 euro heb je én je broodjes én je colaatjes. Plus, je zit heerlijk buiten aan de straat waar al de gezelligheid plaatsvindt. Wie wil dat nu niet?

3. Kokkari

Dit is de drukste badplaats van heel Samos en je vindt er dan ook om de tien seconden Nederlands gelul. Wel is het er heel gezellig en kun je er meer dan prima eten. Which I did, dat moge duidelijk zijn.

Zo heb ik tweemaal gegeten bij een restaurantje aan het water, Zakore genaamd. Ze lulden ons niet naar binnen maar zorgden wel voor een super ervaring. Ik at de eerste keer lamsvlees uit de oven en man, wat was dit heerlijk. Op zijn Grieks, precies zoals het hoort. Mals en op en top qua smaak. De tweede keer had ik zin in vlees dus klaarde ik een medium gebakken biefstuk. Het mes gleed er zo doorheen en nu wil ik niet zeggen dat ze het winnen van Loetje, want dan moet je echt van goede huize komen. Maar een lekker stukje vlees was het. Zakore behoort wat mij betreft tot een van de toprestaurantjes die Kokkari bezit.

Wat mij overigens opvalt, is dat de mensen hier heel gastvrij zijn. Bestel je een cocktail bij Face? Dan mag je er zeker van zijn dat je eerst een glas water krijgt, want, hydrateren. Gevolgd door een bakje chips, een bordje fruit en je cocktail om door een ringetje te halen.

Maar niet alleen Face zorgt ervoor dat je je speciaal voelt, ik denk eerlijk gezegd dat ze hier allemaal wel een beetje zo zijn. Griekse mensen zijn gewoon heel gastvrij. Plus, de omgeving is heerlijk en je hebt hier tal van kleine winkeltjes om je souveniertjes voor thuis te scoren.

4. Panagia Spiliani

Het bezoekje aan dit klooster kun je wellicht koppelen aan Pythagorio, aangezien het vlakbij elkaar ligt. Je kunt er van 9:00 tot 20:30 terecht en wat mij betreft de moeite waard om te bezoeken. Zorg wel voor een autootje want je moet keihard de berg op en hoewel ik wandelen e-nig vind, raad ik het je niet aan om dat bergop te doen met een heerlijke 30 graden en volle zon je op je porem.

Het klooster is gevestigd in een grot, bovenop de berg dus het is er best fris. Het is bijna kunst, zo mooi is het er. Aan het eind is een blauw kapelletje waar aan de linkerkant water in een bak druppelt. Dit hebben ze zo gelaten want er wordt gezegd dat dit water helende krachten zou hebben. Lekker laten druppelen dus.

Bovendien heb je een uitzicht van heb-ik-jou-daar. Zeker even gaan kijken als je je vakantie viert op Samos. Je kunt er overdag ook souvenirs scoren of genieten van een lekker kopje koffie of thee. Uiteraard zijn er meerdere kerkjes en kloosters te vinden op het Griekse eiland. Ik heb er een tweetal bezocht en beiden bevonden ze zich op een topplek.

5. Blue boat

Bij ons appartement vertelde de manager al dat je er heerlijk drankjes kon doen op een warme zomeravond. Wel zou het de bedoeling zijn dat er een van de twee niet zou drinken want controleren doen ze dan wel weer ontzettend goed op Samos. En terecht. Want ieder vakantie vierend mens nuttigt alcoholische versnaperingen.

Wij doken in een volle blue boat en bestelden onze Caipirinha en Sex on the beach.

6. Tsamadou beach (en dan met name Navagos beach bar)

Dit mooie strand ligt vlakbij Kokkari dus ook dit zou je eventueel kunnen combineren met elkaar. Want, de tering, hier is me toch een Beach bar waar je een club sandwich moet nuttigen. Navagos Beach bar ligt in de bergen en heeft een uitzicht over het water waar je bang van wordt. Nu is het water er sowieso al helblauw maar in combinatie met het uitzicht vanaf dit stekje krijg je toch wel een gelukskriebeltje in je buik. Ze bezitten over hangmatten, ligbedden die verspreid liggen over de hele toko en ze hebben er zelfs een zwembad waar je gebruik van mag maken.

In lunchte mezelf een Club sandwich en was eigenlijk een beetje huiverig omdat ik hem een dag eerder iets minder lekker vond. Maar deze was perfect. De portie was precies goed en het deed zijn naam eer aan.

Wat ik je wel afraad, helaas, zijn de cocktails. Ze weten daar niet goed wat cocktails zijn en waar ze ze precies in moeten serveren. Wij dronken een Caipirinha en een Margarita maar de teleurstelling was best groot toen we de (plastic) glaasjes aan zagen komen. Dit maakte Face (de bar waar ik eerder over schreef in punt 3) ruimschoots goed. Zij weten het dan weer wel en ook Blue boat in Pythagorio (punt 5) mag op hun borden schrijven dat ze cocktails serveren. Zij weten hoe die shit gemaakt én geserveerd wordt.

Maar goed, een colaatje bij je lunch is ook niet verkeerd en aan bier kunnen ze ook niet veel verpesten, kan ik je vertellen. Oh, hou je van naakt flaneren? Een stukje richting het Oosten van het strand is een gedeelte waar dit heeeeeeel normaal is. Ik hou er persoonlijk niet zo van om naar iemands Hans worst te gluren. Of naar de tetten van Janet. Maar hey, ieder zijn ding.

Hoewel die drukte en gezelligheid ontzettend leuk is, het rijden naar allerlei must-see plekjes ook niet verkeerd is, moet ik zeggen dat ik het keer op keer een verademing vond om terug te keren naar Klima. De rust, het kalme water, de heerlijke bedjes en het feit dat ik gewoon vanaf mijn luie stoel alles kon bestellen wat ik wilde. Ik kan niet anders zeggen dat ik niet anders zou willen.

Klein minpuntje was wel dat iedereen gebruik kon maken van de bedjes bij het appartementencomplex. Na mijn chille boottocht kwam ik terug om uit te vinden dat alle bedjes weg waren door publiek van buitenaf. Ik mocht dus mijn handdoekje op de steentjes neerleggen. Op zijn Hollands gingen de handdoeken de volgende ochtend netjes om 8uur op de bedjes.

Houden jullie juist van drukte? Of vinden jullie het net als ik ook lekkerder als het ergens wat rustiger is?

Een gedachte over “Ik neem je mee: Samos

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.